وجود موانع مختلف اقتصادی مانند گرانی نهادهها، سختی و نبـود امکانات کافی حمل ونقل، بروکراسی در امور بازرگانی دولتی، عوامـل فنی مانند نبـود وسـائل و تجهیـزات مـورد نیـاز، کمبـود دانـش فنـی مروجین و کارشناسان کشاورزی، سطح پائین دانش فنی بهره برداران، عوامل اجتماعی و فرهنگی مانند سطح پائین سواد، عدم آشنائی کافی بهرهبرداران و صادرکنندگان با ویژگی و بازارهـای بـین المللـی، عـدم آشنائی صادرکنندگان با اقتصاد تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی از جمله مشکلات عدیده در فراینـد تولیـد اقتـصادی و صـادرات گـل و گیاهان زینتی است (9). علاوه بر این، دلالان بیشترین سهم از قیمت نهائی گل را دارا هستند و اکثر واحدها سنتی و کوچک بوده کـه ایـن امر، موجب افزایش قیمت تمام شده در خدمات بازاررسـانی مـی شـود. کمبود نقدینگی و عدم انسجام گروهی بهره برداران، گرانی تعرفه های حمل و نقل، کود و سموم مخصوص و عـدم اطـلاع آنهـا از روشـها و مقررات صادرات از عمده ترین مشکلات عوامل بـازار اسـت . هزینه های تولید گل در ایران زیاد است. اما تغییرات قیمتهـا در ایـن بخش همخوانی با تغییرات شاخص تورم ندارد.بـه علـت نوسانات شدید و ناگهانی قیمتهای فروش محصول و بالا رفتن هزینه، تاکنون بیش از 30 درصد از تولید کنندگان با شکست مواجه شده انـد و از عرصه این فعالیت خارج گردیده انـد. بازاریـابی صـحیح محصول در داخل و خارج کشور به منظور حذف دلالان و واسطه های گل و توجه ویژه بـه امـر صـادرات گـل از راهکارهـای اساسـی رفـع چالشهای تولید گل می باشد.

 

در صورت استفاده صحیح از امکانـات خـدادادی، رفـع نـواقص و موانع صدور گل و گیاه، روند توسعه تولید و صادرات گل و گیاه زینتی ایران میتواند افزایش یابد. سرمایه گذاری خارجی، تبلیغـات و بازاریابی برای انواع گیاهان میتواند در رونق صادرات غیـر نفتـی و اقتصادی موثر باشد. عدم وجود تـشکلهـای منـسجم در امـر تجارت خارجی گل و گیاهان تزئینی و سیستم مکانیزه بسته بنـدی از جمله مشکلات و موانع صادرات گیاهان زینتی است. شـاهرگ حیاتی صنعت گل و گیاه کشور، نبود سیستم بـازار رسـانی و بازاریـابی گل می باشد که از توسعه این صنعت جلوگیری نموده است. از سوی دیگر برخی ویژگیها از جمله فـساد پـذیر بـودن و طول عمر کوتاه گیاهان زینتی، سرعت تحـول زیـاد، لـوکس بـودن و بستگی زیاد به سلیقه و فرهنگ، نوسانات شـدید تقاضـا، تنـوع طلبـی بازار، حاکمیت ساختارهای سنتی بر بـازار گـل و گیـاه ایـران و رانـت جوئی و تصمیم گیری در راستای منافع گروهی ویژه بـه جـای منـافع بخش، پیچیدگیهای بازار گل و گیاه ایران را افزایش داده اسـت کـه لزوم دقت، باریک بینی و عزم ملی همه مـسئولین را بـرای خـروج از این بحران و دور باطل را میطلبد. در این خـصوص، تـشکیلات زیربنائی همچون پایانههای صـادراتی و دهکـدههـای گـل و گیـاه و سیستمهای اطلاعرسانی میتوانند نقش بسزائی داشته باشند. در عین حال، ایجاد دهکدههای گل و گیاه در مناطق مختلف کشور نقش عمدهای در جذب گردشگران و خلق فرصتهای شغلی پارهوقت و تمام وقت دارد. حمایتهای فنی، مالی، اجرائـی و سیاسـتی بخـش دولتی به همراه فعال شدن تعاونیها در زمینه بازاریابی و صـادرات، از عوامل تاثیر گذار در بهبود شبکههای بازاررسانی به حساب آید. از آنچه گفته شد میتوان دریافت که نبود مدیریت بازاریابی، بـازار رسانی و فروش به همراه نوسـان فـصلی قیمـت هـا، اطـلاع رسـانی نامناسب در بازارهای اصلی، حضور گسترده واسـطههـا، عـدم کـارایی شبکه بازار رسانی و خدمات بازاریابی و در نهایت عدم تعادل بازار گل، ازجمله مشکلات فعلی ساختار بازار داخلی گل و گیاه کشور میباشد. مرکزیت بازار گل ایران در تهران قرار دارد که فعالیت آن از سـال 1350 با 15 تولید کننده گل آغاز شده است. در سال ،1387 بـین 8 تا 10 هزار واحد تولیـدى کوچـک و بـزرگ گـل، محصولاتـشان را براى عرضه به این بازار ارائه کردهاند . این بازار شامل دو پایانه گل به نامهای امام رضا و شهید محلاتی است. این پایانه ها زمینهای بزرگی می باشند که با سوله هایی تقسیم بندی و هر کدام از سوله ها به یـک نوع گل اختصاص داده شده است. هر روز پیش از طلوع آفتـاب وانـت بارها و کامیون هایی که از شهرهای مختلف ایران گل بار زده اند ، بـه پایانه ها میرسند و انواع گلـدان هـا و گـلهـای سـاقه بریـده را بـه خریداران عمده در بازارهای گل می رسانند.