دومین پایانه تهران، بازار گل شهید محلاتی اسـت. از ایـن پایانـه علاوه بر بنکداران (کسانی کـه گـل را بـه صـورت عمـده خریـداری می کنند) مغازه داران تهرانی و بعضی مصرف کنندگان خـصوصی نیـز خرید می کنند. در حال حاضر حـدود 380 غرفـه عرضـه گـل در ایـن پایانه وجود دارد. روزانه یک میلیون شاخه گل از باغهاى شمال کشور، محلات، کرج و باغهاى اطراف تهران براى پخش در سراسر کشور در بازار گل شهید محلاتى تهران عرضه مىشود. گل از محصولاتی است که فساد پـذیری آن بـالا اسـت. بـا ایـن وجود، به علت عدم وجـود سـردخانه و انبارهـای پیـشرفته در کـشور، انبارداری به صورت موقت و غیر استاندارد صورت می پذیرد. معمولا در کشورهای دیگر گلهای ساقه بریده را با ماشینهای مجهز به یخچال و در حالی که تمامی شاخه ها در آب قرار گرفته اند جابجـا میکنند. اما در ایران این نوع گل به صورت فلـه ای و گـاه بعـد از یک روز در راه ماندن به پایانه های تهران میرسد تـا از آنجـا در کـل کشور پخش شود. حمل و نقل گل در ایران به وسیله اتوبوس، وانت و کامیون انجام می پذیرد که با توجه به حـساسیت گلهـا در برابـر فـشار سبب کاهش کیفیت و افزایش ضایعات می گردد. بر این اساس، بـیش بررسی ساختار بازار و نظام بازاریابی گل و گیاهان زینتی در ایران... 137 از 50 درصــد تولیــد گــل کــشور تبــدیل بــه ضــایعات مــى شــود. تولیدکننده هاى گل اصـلاً روى بـازار مـصرف خـارجى نمـى تواننـد حساب کنند. از مهمترین مشکلات صادرات گل و گیاه زینتـی مـسئله حمل و نقل می باشد با توجه به گرانی تعرفه های حمل و نقل خطـوط هوایی خارجی، شرکتهای هواپیمایی ایران نیز نمیتوانند بـه صـادرات گیاهـان زینتـی بـرای رسـیدن بـه مقـصد خـاص در زمـان خـاص سرویس دهی کند. همچنین، علی رغم اهمیت درجه بندی، گلهای شاخه ای در اندازه های نامشخص و غیر استاندارد صادر میگردنـد. براساس آنچه گفته شد، چالشها و نارسائیهائی در مقابل وضـعیت موجود اقتصادی و بازاریابی گل و گیاهان زینتی ایران وجـود دارد کـه برای دستیابی به جایگاه واقعی ایران در بازار جهانی گل، بایستی ایـن وضعیت را اصلاح کرد. به این ترتیب، هدف از مطالعة جـاری بررسـی مسیرهای مختلف بازاررسانی گل و گیاهان زینتی در وضعیت سـاختار بازار موجود و تحلیل معیارهای اقتصادی بازاریابی در هر مسیر بود.به حائز اهمیـت بـود.منظور تحقق این هدف، شناسایی عوامل بازاریابی طبیعی است که محصول در نهایت به مصرف کننده میرسد اما حجم مبادلات در بعضی از نقاط بیشتر و در نقاط دیگر کمترخواهد بود که با مـیتـوان مـوارد فـوق را مـشخص کـرد . ترسیم مسیرهای بازاریابی همچنین برای پی بردن به مسائل و مشکلات بازاریابی گل و گیاهـان زینتی از معیارهای شناسایی بازار و کارایی آن استفاده شـد. مهمتـرین و کارائی بازاریابی این معیارها، محاسبة حاشیة بازار است. همچنین، مقایسة ویژگیهای مسیرهای مورد بررسی با ساختار بهینـة بازاریـابی گل و گیاهان به منظور انتخـاب راهکـار یـا مـسیر مناسـب در جهـت اصلاح ساختار بازار موجود، از دیگر اهداف این مطالعه بود.