تولید گل و گیاهان زینتی در ایران، در عین حال که توام با مزیتهای قابل توجهی میباشد، چالـشها و نارسـائی هـائی را نیـز در سـاختار بـازار و بازاریابی این محصولات در بر دارد. در این مطالعه، به بررسی مسیرهای مختلف بازاررسانی گل و گیاهـان زینتـی در وضـعیت سـاختار بـازار موجـود براساس معیارهای اقتصادی بازاریابی و ویژگیهای ساختار بازار، پرداخته شده است. گل رز شـاخه بریـده و اسـتان اصـفهان، بـه ترتیـب، بـه عنـوان محصول و منطقه نمونه تولید انتخاب شد. نتایج نشان داد که سهم تولید کننده از قیمت فروش به مصرف کننده و راندمان بازاریابی پـائین باشـد . در عین حال در این نظام، به دلیل وجود ضایعات بالا، کارائی فنی پائین است. ولی، کارائی قیمتی به دلیل بالا بودن قیمت خرده فروشی نسبت به قیمت سر مزرعه، بالا و در نتیجه کارائی کل نیز بالا می باشد. بنابراین، سهم سایر عوامل بازاریابی از این نسبت بالا بیـشتر از تولیـد کننـده اسـت . بررسـی ساختار این بازار نشان میدهد که کالاها غیر همگن بوده و شرایط ورود به بازار سخت و توام با عدم حتمیت است . بر این اساس، نظام بـازار رسـانی گل و گیاه در ایران ناکارا و ساختار بازار، یک ساختار غیر رقابتی است . این شرایط غیر رقابتی که باعث وجود اطلاعات نـاقص در بـازار خواهـد شـد، امکان برنامه ریزی تولید برای تولیدکنندگان را میسر نمیسازد و به دلیل وجود مازاد عرضه یا تقاضا، نوسانات قیمت گل در سطح عمده فروشی زیـاد است. این در حالی است که قیمت خرده فروشی نوسانات کمتری داشته و کاهش قیمت بازار در بسیاری از زمانها به مصرف کننده منتقل نمـی شـود. بنابراین، تولید کننده کمترین و مصرف کننده بیشترین قیمت ممکن را، به ترتیب دریافت و پرداخت، می نمایند. در این خصوص اصلاح سـاختار بـازار گل در ایران پیشنهاد گردید.